Tuti elektromos autó
A villanyautók fejlesztése az akkumulátorok gyönge teljesítménye miatt megtorpanni látszik. Rövid távolságot tudnak csak megtenni, lassan töltődnek, és az autók ára is igen borsos. Egy magátólértetődő lehetőséget nem veszünk figyelembe: kapja az autó az áramot egy felsővezetékről, mint ahogy a trolik esetében történik..
Egy éve már felvetettem az ötletet az azóta megszűnt NOL blogon. El is felejtettem volna, ha nem olvasok a Trafikverket és a Volvo reménykeltő kísérletéről. Lám, másoknak is eszébe jutott a megoldás, mégpedig rögtön kamion méretben.
Itt van a róla szóló híradás:
http://enhat.mekh.hu/…/…/07/21/hibrid-kamionok-aramszedovel/
Az én javaslatom szerényebb: személyre szabott trolibusz. Mint a vidámparkokban, vásárokon látott dodzsem. Az áramot közvetlenül a felső vezetékből kapja, egyáltalán nem kell feltölteni. Az akkumulátor helyére is lehet csomagokat pakolni. Illetve elég akkor akkumulátor, amelyik az egyik áramszedőről a másikra való átkapcsolás közben esetlegesen kieső áramot pótolja.
Az akadékoskodó barátaim szerint ennek a koncepciónak több hibája van, szerintem azonban ezek egytől egyig kiküszübölhetők. Vizsgáljuk meg az ellenérveket!
Probléma: A személytroli csak a jelenlegi trolibuszok útvonalain közlekedhetne. - Megoldás: A jelenlegi felsővezeték-hálózatot ki kell terjeszteni az egész városra.
Probléma: A műutakon, autópályákon nincsenek felsővezetékek. - Megoldás: Oda is ki kell terjeszteni. (Az említett kamionos változat eleve ezzel számol.)
Probléma: A kanyarban nehéz áttérni az egyik felsővezetékről a másikra. - Megoldás: Ezt a jelenlegi trolik is gond nélkül meg tudják csinálni. Kell egy olyan áramszedő, amelyiket kanyarban egy picit vissza lehet húzni, majd rugóval visszaugrik az új vezetékre.
Probléma: Az áramszedő miatt ez a jármű csak korlátozott sebességre képes. - Válasz: Na bumm, legalább csökken a gyorshajtásos balesetek száma.
Probléma: Ha mindenki a közületi áramot fogyasztja, akkor nagyon sokba kerül a városnak. - Megoldás: Minden ilyen járműbe bele lehet szerelni egy fogyasztásmérőt, amelyet a rendőrség távolról is leolvashat, és ha valaki el van maradva a fizetéssel, kiküldi a számlát és a büntetést. Persze lehetnek olyan okos felsővezetékek is, amelyek automatikusan érzékelik, hogy az áramot melyik autó áramszedője fogyasztotta.
Probléma: Az ilyen áramszedős autó úgy nézne ki, mint egy zsiráf, egyáltalán nem lenne szexis. - Válasz: A szexuális izgalom fokozására a BKV áramvonalas új villamosait ajánljuk.
A jelenlegi akkumulátoros autók lassú elterjedésével szemben az áramszedős autó azonnal használható, ahol felsővezeték van, emiatt sokkal gyorsabban elterjedhet. Ez tuti.